Hva er egentlig CRM?

hva er egentlig CRM? Det står for Customer Relationship Managment. Det er kunderelasjonen som er det sentrale her. CRM er en gjennomgripende forretningsstrategi som er laget for å øke omsetningen og lønnsomheten, redusere kostnadene og øke kundelojaliteten.

Hvorfor er CRM system viktig?

Gode CRM-løsninger samler informasjon fra ulike avdelinger i bedriften for å gi en optimal innsikt i kundene og deres opplevelse av din virksomhet. CRM bidrar til at medarbeidere innen salg, markedsføring og kundestøtte kan foreta raske og informerte beslutninger for mersalg og kryssalg.

Hva gjør en CRM ansvarlig?

CRM er en forkortelse for Customer Relationship Management (kunderelasjonshåndtering) som innebærer å jobbe aktivt og strukturert med å forbedre kunderelasjoner og skape langsiktige relasjoner.

Hva er egentlig CRM? – Related Questions

Hva er CRM NDLA?

CRM tar utgangspunkt i teorier om relasjonsmarkedsføring, som handler om å bygge kunderelasjoner. Målet er et gjensidig forhold hvor begge parter opplever at de får noe verdifullt ut av forbindelsen. Vi bruker CRM, kundeoppfølgingssystemer, for å koordinere samhandling med kunder og potensielle kunder.

Hva er Kundeoppfølging?

Kundeoppfølging handler om å følge opp kunden i etterkant av et kjøp. Dette kan for eksempel være et tilbakemeldingsskjema, eller bare en hyggelig e-post som spør kunden om han eller hun er fornøyd. Ved hjelp av kundeoppfølging kan du sikre fornøyde kunder, og oppdage eventuelt forbedringspotensial.

Hvordan følge opp kunder?

Vi gir deg tips til hvordan du følger opp kundene dine best mulig.
  1. Lag en plan for oppfølging. Mange tenker at arbeidet er ferdig så fort tilbudet er sendt, og venter deretter bare på en beslutning fra kunden.
  2. Tilpass kommunikasjon til kunden.
  3. Respekter kundens tid.
  4. Vurder tilbudet du sendte.
  5. Kom med et bedre tilbud.

Hva er en dårlig service?

Dårlig kundeservice handler veldig enkelt definert om avviket mellom forventet servicenivå og opplevd servicenivå. Man kontakter kundeservice med en forventning om å få saken sin løst, så raskt og smidig som mulig. Dersom forventningene ikke innfris, så oppleves dette fort som dårlig kundeservice.

Hvordan bli god på service?

10 tips til god kundeservice
  1. La kundene få kontakte dere på mange forskjellige måter.
  2. Fortell kundene at du har mottatt henvendelsen deres.
  3. Behandle alle saker likt, og løs dem så raskt som mulig.
  4. Ikke vær redd for å kommunisere for mye med kundene.
  5. Sjekk hva kundene synes om servicen du gir dem.

Hvordan få fornøyde kunder?

Slik får du fornøyde kunder
  1. Forstå hva kunden faktisk ønsker.
  2. Lær opp kunden.
  3. Bli enige – og lag avtale.
  4. Sørg for at informasjonen når fram.
  5. Vær tilgjengelig på telefon.
  6. Kom til riktig tid.
  7. Og ha med alt du trenger.
  8. Forklar situasjonen hvis noe dukker opp.

Hva er en god kundeopplevelse?

De beste kundeopplevelsene oppstår når et medlem at teamet ditt får en følelsesmessig kontakt med en kunde. Undersøkelser utført av Journal of Consumer Research viser at mer enn 50 % av en opplevelse er basert på en følelse, følelser er med på å forme holdningene som leder til avgjørelser.

Hva er god kundeservice for deg svar?

Det handler om å være tilgjengelig, sørge for at kundene skal få løst saken sin av en serviceinnstilt og positiv kundebehandler. Hvis man i tillegg klarer å overgå kundenes forventning, da har man levert en god kundeservice.

Hvordan skal du best møte en Kundeklage?

Hvordan håndtere kundeklager
  1. Lytt og forstå Lytt alltid til kundene dine.
  2. Be om unnskyldning. Ikke vær redd for å be om unnskyldning for en feil.
  3. Finn en løsning. Når kunden har en legitim klage, må den løses.
  4. Følg opp i forhold til kunden.
  5. Overgå forventningene.

Hvilke 5 huskeregler bør du huske på ved konflikt?

Fem huskeregler
  1. Lag en strategi. Tenk gjennom på forhånd hva du vil gjøre i en konfliktsituasjon.
  2. Vær bevisst ditt eget kroppsspråk. Pass på ditt eget kroppsspråk slik at du ikke gjør situasjonen vanskeligere enn den alt er.
  3. Tenk på din egen sikkerhet.
  4. Vis og respekttillit.
  5. Forsøk å dempe konflikten.

Hvordan håndtere misfornøyde kunder?

6 steg for å håndtere misfornøyde kunder
  1. Behold roen.
  2. La kunden få utløp.
  3. Vis medfølelse og engasjement.
  4. Spør hva du kan gjøre.
  5. Kom til bunns i problemet og informer internt.
  6. Følg opp og gi ekstra oppmerksomhet.

Hva er en god kundebehandler?

En kundebehandler som evner å vise tålmodighet til å la kunden forklare situasjonen, og forstå at ikke alle ser det åpenbare svaret på problemet som en selv, er noe alle burde se etter i en kandidat. Ved å kommunisere tydelig, sørger man for å gjøre seg hundre prosent forstått hos kunden.

Hva er god og dårlig service?

Blir man møtt med et smil og blir lyttet til og vedkommende gjør sitt ytterste for å yte den servicen man er satt til å gjøre, så er det god service etter min mening. Dårlig service, er når man blir skuffet over behandlingen man får.

Hvordan møte en kunde?

For å skape tillit og empati overfor kunden er det viktig å ha fokus på åpne spørsmål, altså spørsmål som ikke kan besvares med «ja» eller «nei». Bruk heller ord som «hva», «hvor» eller «hvordan», på denne måten skaper vi en toveiskommunikasjon som gjør det lettere å avdekke kundens behov og som utvider løsningsrommet.

Hva er profesjonell kundebehandling?

Optimal service og profesjonell kundebehandling er å gi dine kunder den oppmerksomheten og servicen de fortjener.

Hva er en kundekonsulent?

En kundekonsulent arbeider med å kommunisere mellom en bedrift (f. eks et telefonselskap) og bedriftens kunder (kjøpere av tjenesten). Kundekonsulentens oppgave er å bevare bedriftens produkt og intensjoner utad på en slik måte at kunden synes produktet fremdeles er attraktivt.

Leave a Comment