Hva er definisjonen på en organisasjon?

Organisasjon er to eller flere mennesker som arbeider sammen og utfører oppgaver for å oppnå et mer eller mindre klart definert mål. Dette vil i praksis innebære en formalisering med fordeling av sider ved arbeidet (rollefordeling/oppgavespesialisering) for at samarbeidet skal gi mest mulig effekt.

Hvilke ulike typer organisasjoner har vi?

Når vi bruker begrepet organisasjon i dagligtalen, tenker vi gjerne på ideelle organisasjoner, politiske partier og andre interesseorganisasjoner. Fagbegrepet organisasjon har en videre betydning og omfatter også offentlige organisasjoner som kommuner og skoler og offentlige og private bedrifter.

Hva er organisasjonsteori definisjon?

Organisasjonsteori er betegnelse på et sett med begreper og teorier som i samfunnsvitenskapene brukes til å beskrive, forklare og gi råd om organisasjoner og menneskers atferd i organisasjoner.

Hva er definisjonen på en organisasjon? – Related Questions

Hva er kultur i en organisasjon?

2 Organisasjonskultur kan defineres som de sett av felles normer, verdier og virkelighetsoppfatninger som utvikles i en organisasjon når medlemmene samhandler med hverandre og omgivelsene, og som kommer til uttrykk i medlemmenes handlinger og holdninger på jobben.

Hvorfor Organisasjonsoppskrifter?

Hensikten med en organisasjonsoppskrift er å fremme effektivitet i en organisasjon. Oppskriftene har ulike tilnærminger til, og fokuserer på forskjellige aspekter ved organisasjonen. Det utvikles også stadig nye organisasjonsoppskrifter.

Hvordan organisasjoner fungerer Jacobsen?

Hvordan organisasjoner fungerer av Dag Ingvar Jacobsen gir en grundig innføring i de mest sentrale temaene og perspektivene innen organisasjonsteori. Teksten er rik på eksempler og vil stimulere leseren til å reflektere omkring egne erfaringer i lys av teori.

Hva er institusjonell teori?

Institusjonell teori blir gjerne knyttet til Philip Selznick (1957), som hevdet at organisasjoner ikke bare tilpasser seg interne gruppers aspirasjoner, men også det eksterne samfunnets verdier (Hatch, 2001).

Hva var bakgrunnen for grunnleggelsen av den såkalte Human Relations tradisjonen?

Retningen har sitt utgangspunkt i studier som ble utført ved Western Electric-fabrikken i Hawthorne, USA 1927–32. Ved disse såkalte Hawthorne-forsøkene fant man at endringer i de fysiske arbeidsforholdene (også endringer som skulle ha senket motivasjon og produktivitet) hadde positive virkninger.

Hva er human relations?

Teori som fremhever de psykologiske og sosiale faktorenes betydning for produktivitet og trivsel i arbeidslivet fremfor de fysiske faktorene. Gjennom arbeidsfellesskap med andre får de tilfredsstilt sosiale behov, samtidig som følelsen av trygghet og sikkerhet øker.

Hva betyr scientific management?

Taylorisme, eller vitenskapelig arbeidsdeling (scientific management), er betegnelsen på en metode for planlegging av produksjon under industrialiseringen. Den ble introdusert i boken The Principles of Scientific Management (1911) av den amerikanske ingeniøren Frederick Winslow Taylor (1856–1915).

Hvem sto bak scientific management?

Taylor kalte sin lære om organiseringen av produksjon for vitenskapelig ledelse (scientific management), men hans prinsipper omtales i dag som oftest som taylorisme. Hans hovedverk er boken The Principles of Scientific Management fra 1911.

Hva mener vi med automatisering?

Automatisering er teknikken å få systemer til å fungere uten, eller med liten grad av menneskelig medvirkning.

Hva kjennetegner dagens arbeidsliv?

I større grad enn før kjennetegnes dagens arbeidsliv av medbestemmelse for de ansatte og en ledelsesform som er mer demokratisk. Arbeidslivet er i stor grad preget av åpenhet og innsynsrett. Dette gjelder spesielt innenfor det offentlige, men også i det private.

Hvordan forandret Frederick Winslow Taylor industriproduksjonen?

Hvordan forandret Frederick Winslow Taylor industriproduksjonen? Fredrick Winslow Taylor gjennomførte tidsstudier av de ulike leddene i produksjonen og kunne dermed lettere forbedre dem, og gjøre dem mer effektive.

Hvorfor var det så vanskelig å begrense makten til de store selskapene?

Det var vanskelig å begrense makten til de store selskapene fordi de hadde god økonomi, stor makt fordi de allerede hadde slått ned andre konkurrenter ved å ha monopol på diverse bransjer og lignende faktorer gjorde det vanskelig å begrense makten til de store selskapene.

Hvilken effekt hadde Antitrustlovene i USA?

Hvilken effekt hadde antitrustlovene i USA? Antitrustlovene (vedtatt av kongressen i 1890) forbød dannelsen av ulike monopoler og prissamarbeid.

Hvordan vokste USA fram som den nye økonomiske stormakten i verden?

USA vokste frem som den store nye økonomiske stormakten i verda, gjennom oppfinnerglede og grundervilje. Dette viste dei tydelig på verdensutstillingen i 1851. Borgerkrigen mellom nord- og sørstatene gjorde at det vart stor etterspørsel etter fabrikkvarer, spesielt våpen.

Hva er forskjellen på Amerika og USA?

På engelsk er formen «the United States» vel så mye brukt som «United States of America»-navnet, og vanlige kortformer er «the U.S.», «US», «USA» eller bare «America».

Hva er USA en forkortelse for?

Amerikas forente stater, forbundsrepublikk som utgjør noe under halvparten av det nordamerikanske kontinent.

Leave a Comment