Hva en arbeidsavtale?

En arbeidsavtale er en gjensidig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som regulerer ansettelsesforholdet. Arbeidsmiljøloven (aml.) § 14-5 slår fast at det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold.

Hva er forskjellen på arbeidsavtale og kontrakt?

Arbeidsavtale er en skriftlig kontrakt hvor arbeidstakeren stiller sin personlige arbeidskraft til rådighet for arbeidsgiveren. Arbeidstakerens ytelse er altså personlig arbeid, og ikke noe konkret produkt. Dette skiller arbeidsavtalen fra andre kontraktsformer.

Hva skal man se etter i en arbeidsavtale?

Hva skal arbeidskontrakten inneholde?
  • Partenes identitet.
  • Arbeidsplassen.
  • En beskrivelse av arbeidet, eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori.
  • Tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse.
  • Forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig.
  • Eventuelle prøvetidsbestemmelser.

Hva en arbeidsavtale? – Related Questions

Hva skjer hvis man ikke har arbeidsavtale?

Alle arbeidstakere har rett til vern etter loven selv uten arbeidsavtale. Du har rettigheter etter loven selv om du kun har en muntlig avtale med din arbeidsgiver. Din arbeidsgiver må da følge arbeidsmiljølovens regler hvilket innebærer at du ikke kan bli sagt opp på dagen.

Når er en arbeidsavtale gyldig?

Loven: Du har krav på arbeidsavtale

I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig, og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

Hvilke opplysninger trenger arbeidsgiver?

Innhold
  • summen av rapporterte inntekter (lønn, ytelser, godtgjørelser). Samme type ytelse kan summeres og oppgis samlet.
  • summen av feriepengegrunnlaget.
  • summen av rapportert forskuddstrekk.
  • ansattnummer eller annet nummer som er brukt til å identifisere inntektsmottakeren i arbeidsgivers systemer.

Hva skal stå i en stillingsbeskrivelse?

En stillingsinstruks i arbeidsforhold beskriver stillingens ansvarsområder, herunder hvilket ansvar og hvilke plikter som ligger til stillingen. Den kan også liste opp arbeidsoppgaver, samt organisasjonsmessig plassering av stillingen. Stillingsinstruksen bidrar i så måte til å utfylle arbeidsavtalen.

Kan man trekke tilbake et jobbtilbud?

Så lenge arbeidsforholdet ikke er inngått og arbeidet ikke er påbegynt, så må man falle tilbake på avtalelovens regler. Det vil si at arbeidsgiver er bundet av tilbudet som er gitt deg, og kan kun trekke det tilbake så lenge det ikke er kommet til søkerens kunnskap.

Kan man trekke seg fra et jobbtilbud?

Når du takker ja til et jobbtilbud er dette en bindende avtale. Det betyr at du ikke ensidig kan trekke deg ut av denne avtalen. For å heve denne avtalen må du og arbeidsgiver sammen bli enige om dette. Reglene om oppsigelse gjelder først når du faktisk har begynt i stillingen.

Kan jeg takke nei til jobb?

5 tegn på at du bør takke nei til jobbtilbudet

Dersom du vet du ikke hadde blitt lei deg om du fikk avslag. Dersom du ikke føler glede av å få jobbtilbudet. Dersom du ikke synes arbeidsoppgavene virker interessante. Dersom 8 timer på arbeidsplassen ville føltes ut som en ett år.

Kan man takke nei til jobb etter man har takket ja?

Du har skrevet kontrakt, men har ikke begynt å jobbe ennå

Kontrakten du har signert er en bindende avtale om at du skal begynne i jobben. At den er bindende betyr at du ikke alene kan oppheve avtalen, men er nødt til å bli enig med arbeidsgiver om at avtalen skal oppheves (altså at du ikke trenger å starte i jobben).

Hvor lenge kan man tenke på et jobbtilbud?

Det er normalt å be om betenkningstid når du får ett jobbtilbud. Noen dager og inntil en uke er nok mer vanlig enn to uker. Det kommer selvsagt an på hva slags jobb det er snakk om og din nåværende jobbsituasjon. Mange arbeidsgivere ønsker ikke å gi for lang betenkningstid.

Er et skriftlig jobbtilbud bindende?

Et tilbudsbrev vil være utgangspunktet for deler av arbeidsavtalen og således bindende for arbeidsgiver frem til tilbudsfristen utløper. Det betyr at arbeidsgiver ikke kan tilby stillingen til en annen kandidat eller gjøre en revurdering av valget av kandidat.

Hvordan forhandle lønn i ny jobb?

Huskeliste
  1. Tenk lønn før intervjuet.
  2. Bring opp temaet lønn på intervjuet, hvis arbeidsgiver ikke gjør det.
  3. Be om skriftlig jobbtilbud (epost/brev) og utkast til arbeidsavtale.
  4. Hvis noe er uklart – ring arbeidsgiver og spør (følg opp samtalen med en oppsummerende epost)
  5. Ikke oversitt frister (men be gjerne om utsettelse)

Hva svarer man på innkalling til intervju?

Vis interesse og at du er engasjert i selskapet. Avslutt med å takke for at du fikk komme på intervju, og at du håper å høre fra dem snart. Husk å kontakte referansene dine i forkant av intervjuet. Fortell dem om intervjuet du skal på og hva stillingen innebærer.

Hvor lang tid tar et jobbintervju?

Et jobbintervju varer vanligvis i 45-90 minutter. Det er vanligvis fra 1-3 intervjuere. Etter at du har fått presentert deg, vil arbeidsgiver vanligvis begynne med å fortelle litt om bedriften.

Hvor lang tid tar det å bli kalt inn til intervju?

Selv om det kan variere veldig, er det nokså vanlig at det tar rundt en uke før du hører noe. Det kan også ta opp mot to, men det er kanskje litt vanligere med en. Det kommer litt an på stedet, hvor travle de er, og lignende. Ofte sier de fra til alle som har søkt omtrent når de kan forvente å høre noe.

Hvor lang tid tar det å få svar etter jobbintervju?

Det kan være nervepirrende å vente på svar i etterkant av et jobbintervju. Dessverre finnes det ingen fasitsvar på hvor lang tid som er vanlig. Med i de fleste tilfeller vil du få svar innen en uke eller to. Noen ganger får man ikke svar i det hele tatt, men dette er ganske uvanlig.

Skal man ha med CV på jobbintervju?

Hva skal du ta med på intervjuet? Jeg anbefaler at du tar med deg stillingsannonse, søknad, CV, notatblokk og penn. Ta også med deg attester og vitnemål, selv om du ikke har fått beskjed om det.

Leave a Comment