Hva betyr vedtak fra NAV?

Når du søker NAV om økonomisk støtte eller en tjeneste, får du et vedtak. Du kan klage på et vedtak som du mener er feil.

Hva har jeg krav på fra NAV?

Her finner du en oversikt over NAVs tjenester og ytelser.
  • Dagpenger hvis du er arbeidsledig eller permittert.
  • Sykepenger.
  • Familieytelser.
  • Økonomisk stønad (sosialhjelp)
  • Opplysning, råd og veiledning.
  • Kvalifiseringsprogrammet (KVP)
  • Økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning.
  • Midlertidig botilbud (nødsituasjon)

Kan man klage på vedtak?

Forvaltningsretten bygger på en to-instansbehandling og en hierarkisk oppbygning. Dersom parten er misfornøyd med et enkeltvedtak og mener at forvaltningen har gjort feil, kan enkeltvedtak påklages og tas til behandling ved overordnet forvaltningsorgan, dersom klagen er inngitt rettidig.

Hva betyr vedtak fra NAV? – Related Questions

Kan NAV dekke advokat?

Det følger av rettshjelpsloven at de som oppfyller vilkårene for behovsprøvd fri rettshjelp kan motta kostnadsfri advokathjelp når de påklager et vedtak fra Nav. Dette kan for eksempel gjelder klage på avslag på uførepensjon eller arbeidsavklaringspenger, eller beregningen av disse.

Når er et vedtak gyldig?

Forvaltningsloven § 41 fastsetter imidlertid at et vedtak er gyldig til tross for brudd på lovens bestemmelser dersom «det er grunn til å regne med at feilen ikke kan ha virket bestemmende på vedtakets innhold».

Hvordan skrive en klage på et vedtak?

Du kan eventuelt legge ved vedtaket du klager på. Du skal oppgi hva du vil ha endret i vedtaket du klager på. Du bør også beskrive hva du mener er feil ved avgjørelsen, og grunnen til at du mener at den er feil. Hvis du klager etter at klagefristen har gått ut bør du si noe om hvorfor du ikke overholdt fristen.

Hvordan klage på vedtak fra kommunen?

Klagen sender du til det forvaltningsorganet som gjorde vedtaket. Det kan for eksempel være kommunen, sykehuset, fastlegen, Pasientreiser eller skattekontoret. Du skal sende klagen dit for at forvaltningsorganet eller instansen skal få mulighet til å gjøre om sin opprinnelige avgjørelse.

Hvordan klage på enkeltvedtak?

Formkrav til klagen

Klagen må være undertegnet av klager og angi det vedtaket det klages over. Klagen bør inneholde de endringer som ønskes i forhold til vedtaket som er fattet. Klagen skal, dersom det kan foreligge tvil, inneholde opplysninger til bedømmelse av klagerett og om klagefristen er overholdt.

Hvem har rettslig klageinteresse?

Utgangspunktet er at klageren har rettslig klageinteresse dersom han har en viss aktuell tilknytning til saken og saksutfallet. Klagerens interesse i saken må ha en slik art og styrke at det er rimelig å gi klagerett. Konkurranseforhold kan etter omstendighetene være en tilstrekkelig tilknytning til saken.

Hvorfor har vi klagerett?

Klageretten er en rett til å kreve at forvaltningen behandler en sak på nytt kombinert med en rett til å kreve at organet som behandlet saken i første instans bringer saken inn for sitt overordnede organ.

Hva er rettslig interesse?

Rettslig interesse innebærer at gjenstanden for søksmålet må være et krav eller rettsforhold, og at partene må ha en slik tilknytning til søksmålsgjenstanden at saksøkeren må ha et reelt og aktuelt behov for å få dom overfor saksøkte.

Hvem har klagerett forvaltningsloven?

Hvem som har klagerett

Det fremgår av forvaltningsloven § 28 første ledd at ”parter og andre som har rettslig klageinteresse i saken” kan klage på enkeltvedtaket.

Hva er forskjellen på vedtak og enkeltvedtak?

Forskrifter er en type vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til et ubestemt antall eller en ubestemt krets av personer, og enkeltvedtak er vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer.

Hva er et vedtak?

Vedtak er en bindende beslutning eller en rekke sammenhengende og formelle beslutninger av dertil kompetent organ. Det er avgjørelse som blir tatt ved avstemning. Innenfor jus er vedtak en rettsavgjørelse som ikke er dom.

Hva må et vedtak inneholde?

Et enkeltvedtak skal begrunnes og hovedregelen er at begrunnelsen skal gis samtidig med vedtaket. Du begrunne enkeltvedtakene så godt at brukeren og klageinstansen forstår vurderingen din, og at du som saksbehandler i etterkant skal kunne forklare utfallet av saken ut ifra det som står i begrunnelsen.

Leave a Comment