Hva betyr didaktiske metoder?

Hva er didaktikk i barnehagen?

Didaktikk er pedagogikkens «indrefileet», det er der hvor teori møter praksis. Det er der det skjer! Det er der i skjæringspunktet mellom å være pedagogisk fagpersonell og profesjonell leder som vi styrker barnehagen som læringsarena.

Hva er pedagogikk?

Pedagogikk er læren om oppdragelse og undervisning. Det handler om hvordan man på best mulig måte skal lære bort noe til en bestemt målgruppe. Som pedagog har du kunnskap om oppdragelse, undervisning, lek, læring og utvikling.

Hva er didaktisk kompetanse?

Didaktisk kompetanse

Da må man ha lært å analysere elevenes forutsetninger og behov. Dette må lærere kunne for å tilpasse innhold, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer. De må vite hvordan de skal ivareta alle, både elever med særlige utfordringer og elever som mestrer mer enn forventet.

Hva betyr didaktiske metoder? – Related Questions

Hva må en lærer kunne?

Som lærer kommer du ikke unna å jobbe med andre mennesker. Du må kunne jobbe godt i team med andre lærere, og du må kunne kommunisere godt til foreldrene. Ikke minst du kunne skape gode relasjoner med elevene du skal undervise for, og kommunisere bra med dem.

Hva må læreren kunne?

Disse lærerne må blant annet kunne: 1) vurdere å tilpasse matematiske læremidler, 2) gi matematiske, muntlige forklaringer med støtte i konkrete eksempler og 3) være bevisst på å vektlegge matematisk notasjon og språk. En slik dybdekunnskap er nødvendig for å kunne ta barns matematikk på alvor.

Hva er rammefaktorer i barnehagen?

Rammefaktorer kan forklares som ytre forhold som gir muligheter eller begrensninger for hvordan arbeidet kan utføres. Det vil ofte dreie seg om økonomi og hvordan en prioriterer å bruke de pengene en får tildelt. I barnehagene er personalet, lokaler, uteområder og økonomi til drift viktige rammefaktorer.

Hva er Deltakerforutsetninger?

Deltakerforutsetninger (Elev)

Deltakerforutsetninger som didaktisk kategori tar utgangspunkt i at elevene har ulike forventninger, kunnskaper, erfaringer, evner og hjemmebakgrunn. For å kunne tilpasse opplæringen til den enkelte, må læreren kjenne til elevene, deres interesser og evner.

Hva er Baklengs planlegging?

Å planlegge baklengs vil si at man tar utgangspunkt i hvor elevene skal ende opp, nemlig hvilken kompetanse de skal kunne ha på slutten av en læringsperiode.

Hvem har laget den didaktiske relasjonsmodellen?

Bjarne Bjørndal og Sigmund Lieberg utviklet i 1978 den didaktiske relasjonsmodellen for å gi lærerne et verktøy for å planlegge undervisningen. Den didaktiske relasjonsmodellen er en av mange modeller som kan brukes for å planlegge og gjennomføre aktiviteter.

Hva er Makvis?

MAKVISE er et akronym for Motivasjon, Aktivitet, Konkretisering, Variasjon, Individualisering, Samarbeid og Evaluering. MAKVISE er et godt utgangspunkt en glimrende huskeregel for deg som driver med kroppsøvingsdidaktikk og treningsplanlegging.

Hva er imperative prinsipper?

Imperative prinsipper er motivering, aktivisering og individualisering. De imperative prinsippene skal man alltid ha med i all aktivitet. De relative prinsippene er resten av MAKVISE, og de er prinsipper man ikke er nødt til å ha med, men skal være med så ofte som mulig.

Hvorfor er konkretisering viktig?

Hvorfor konkretisere? Vi konkretiserer for at lærestoffet skal være enklere å forstå. Målene i læreplaner og fagplaner er overordnet, og når disse skal realiseres, må de ofte deles opp og konkretiseres gjennom delmål.

Hvorfor bruke Kampvise?

En trener må være bevisst hvordan en planlegger og utfører trening. Et nyttig verktøy for dette er å følge undervisningsprinsippene KAMPVISE: Konkretisering – barna forstår lettest når de får se øvelsene de skal utføre. Aktivisering – trening for barn og unge bør ha et høyt aktivitetsnivå og lite dødtid.

Hva er hel del hel metoden?

Et eksempel på hvordan man kan konkretisere er å bruke undervisningsmetoden HELDELHEL. Her utfører utøveren først hele øvelsen, så deretter å dele den opp i deløvelser, for så til slutt utføre hele øvelsen igjen når utøveren mestrer delene.

Hva menes med oppdagende læring og hvordan kan den utøves?

Eks på induktive undervisningsmetoder er: Oppdagende læring: Elevene prøver og feiler gjennom å utføre øvelsen på forskjellige måter. Eks kan elevene fått i oppgave å føre en fotball. De kan da for eksempel prøve å føre med utsiden, innsiden og med rista av beinet, og finner ut selv hva som er best og gjøre.

Hva betyr induktiv og deduktiv?

Induktiv metode går fra de enkelte fakta til allmenne prinsipper eller lover. Fordelen er at lovene får virkelighetskontakt eller empirisk innhold, men er alltid usikre. Deduktiv metode trekker logisk nødvendige slutninger fra allmenne til mindre allmenne – singulære eller partikulære – utsagn.

Hva er induktiv læring?

Induktiv undervisningsmetode er en form for læring gjennom problemløsning. Ved bruk av induktiv metode blir elevene gitt en oppgave eller aktivitet de skal gjenomføre, uten at lærer/veileder forklarer måten det blir gjort på. På denne måten må elevene jobbe sammen mot et felles mål.

Hva er sosiokulturell læringsteori?

Den sosiokulturelle læringsteorien beskriver læring som prosesser og produkter der vi må se kognisjon og sosial samhandling i sammenheng. I et sosiokulturelt perspektiv er det kvaliteten i samspillet og samarbeidet mellom læreren og elevene som er viktig for å legge til rette for dybdelæring.

Hva er kognitiv teori?

Kognitive teorier er basert på en tanke om at mennesket er grunnleggende nysgjerrig og ønsker å få mer kunnskap og sette denne inn i et system og en sammenheng. Individets mentale aktiviteter er hovedfokus, og mest kjent er Piagets teorier om skjemaer og assimilasjon og akkomodasjon til disse skjemaene.

Leave a Comment