Har tillitsvalgte krav på å være med på intervju?

SVAR: Tillitsvalgte skal være med i ansettelsesprosesser, men det er ikke nedfelt noe sted at de skal være med i jobbintervjuer eller hvilken rolle de har der.

Har tillitsvalgte taushetsplikt?

Plikten til informasjon og drøfting er regulert i arbeidsmiljølovens kapittel 8. Det er åpnet for at arbeidsgiver kan pålegge tillitsvalgte taushetsplikt under visse vilkår. Arbeidsgiver kan også i særlige tilfeller unnlate å gi informasjon.

Hvilke rettigheter har tillitsvalgt?

Tillitsvalgtes rettigheter og plikter privat sektor
  • Reelle forhandlinger. Bedriftens og arbeidstakernes representanter skal ha fullmakt til å føre reelle forhandlinger.
  • Rett til medbestemmelse og innflytelse.
  • Tid for å utføre tillitsverv.
  • Innsyn i regnskaper og økonomiske forhold.
  • Forhåndsinformasjon.

Har tillitsvalgte krav på å være med på intervju? – Related Questions

Hvem kan ikke være tillitsvalgt?

Arbeidstakere som f. eks. er i omsorgspermisjon, kan ikke fortsette som tillitsvalgte. Videre er det en forutsetning at den tillitsvalgte velges innenfor den gruppen han skal representere, og blant dem som er omfattet av den aktuelle overenskomsten.

Kan arbeidsgiver bestemme tillitsvalgt?

Arbeidsgivers styringsrett og medbestemmelse

Retten til medbestemmelse finnes i lover, for eksempel arbeidsmiljøloven, og i avtaleverket mellom partene i arbeidslivet. Det er tillitsvalgte og verneombud som er arbeidstakernes representanter i medbestemmelsen.

Hvilken oppgave har tillitsvalgte?

En tillitsvalgt er gjerne valgt av medlemmer i en større eller mindre fagforening for å være ansattgruppens talsmann på arbeidsplassen. Tillitsvalgte skal bistå sine medlemmer i å ivareta de generelle arbeidsvilkår, men også bistå medlemmer i enkeltsaker. Eksempelvis ved lønnsforhandlinger eller ved konflikter.

Hva er forskjell på tillitsvalgt og hovedtillitsvalgt?

Den tillitsvalgte som er valgt for å representere medlemmene overfor arbeidsgiver kaller vi hovedtillitsvalgt. Den hovedtillitsvalgte har både rettigheter og plikter som er gitt gjennom Hovedavtalen. En hovedtillitsvalgt har rett til fri fra ordinært arbeid for å utføre sitt verv.

Hva er forskjellen mellom tillitsvalgt og verneombud?

I korte trekk passer tillitsvalgte på at tariffavtalens krav oppfylles, mens verneombudet skal vokte at arbeidsplassen ikke bryter med arbeidsmiljøloven.

Hva skal bedriften informere de tillitsvalgte om?

Foretakets ledere skal holde de tillitsvalgte informert om forhold ved virksomhetens drift og forhold som kan berøre de ansattes arbeidssituasjon. De tillitsvalgte skal ha tilgang på informasjon som er nødvendig for å kunne utøve sin rett til medvirkning og medbestemmelse.

Skal tillitsvalgt sitte i AMU?

Arbeidsgiver utpeker sine representanter i utvalget. En representant fra øverste ledelse i virksomheten skal alltid være med i AMU.

Hvor mange tillitsvalgte kan man ha?

3. 3. Antall tillitsvalgte som velges Ved hver bedrift som har inntil 25 arbeidstakere kan det velges 2 tillitsvalgte. Partene på den enkelte bedrift kan skriftlig avtale et større antall tillitsvalgte, særlig i tilfeller hvor bedriftens struktur og organisasjonsform tilsier dette.

Kan man være både tillitsvalgt og verneombud?

Mange blander sammen rollen som verneombud og rollen som tillitsvalgt for en fagforening. Dette er to forskjellige roller. Derfor kan tillitsvalgt og verneombud, være en og samme person. Dette er ikke ulovlig, men da må du som har begge rollene være nøye med å skille mellom dem.

Hvor ofte skal man gå vernerunde?

Vernerunde skal gås for å kjenne til hvilke potensielle farer vi har for ulykker, skader og sykdom i arbeidsmiljøet. Som en del av din internkontroll skal vernerunden gås årlig, og man bør i tillegg gjennomføre vernerunder i perioder med høyt sykefravær, etter ulykker eller andre uønskede hendelser.

Hvordan velge ny tillitsvalgt?

De tillitsvalgte skal VELGES av medlemmene i den lokale bedriftsklubben som representanter for de organiserte arbeidstakerne. Hvert år skal det arrangeres et årsmøte i bedriftsklubben. Her velges også tillitsvalgte for det kommende året. ALLE tillitsvalgte skal velges blant medlemmene og IKKE utpekes.

Hvem har ansvar for vernerunder?

Det er ledelsen som har ansvaret for å gjennomføre vernerunder. Dette bør skje i samarbeid med verneombudet eller en ansatterepresentant for de bedrifter som ikke har verneombud. Vernerundene bør planlegges i god tid i forkant.

Kan jeg trekke meg som verneombud?

Om verneombudet selv kan trekke seg etter eget ønske før toårsperioden ved konflikt med ledelsen, ansatte eller fagforening, er ikke regulert verken i lov eller forskrift.

Vil ikke være verneombud?

Dersom de ansatte ikke klarer å velge et verneombud, kan arbeidsgiver utpeke et verneombud. Det utpekte verneombudet skal fungere til de ansatte klarer å velge et verneombud, men ikke lengre enn to år. Det er arbeidsgivers ansvar å påse at krav om verneombud oppfylles.

Skal leder være med på vernerunde?

Ta med de rette personene Ikke ta med for mange på vernerunden. 2-4 personer er et godt tips. Det kan være daglig leder og verneombudet, i tillegg til eventuelle personer fra bedriftshelsetjenesten og hovedverneombudet. Husk å tildele oppgaver før dere starter.

Har verneombud taushetsplikt?

Taushetsplikten innebærer blant annet at verneombud, annen representant for arbeidstakerne der verneombud ikke er valgt, og medlemmer av arbeidsmiljøutvalget ikke kan diskutere eller bringe videre forhold som er underlagt taushetsplikten, med mindre den det gjelder, samtykker.

Leave a Comment