Er det lov å bruke mobil på jobb?

Arbeidsmiljøloven sier ingenting om bruk av privat mobil, sosiale medier osv. i arbeidstiden. Arbeidstilsynet har derfor heller ikke noen policy som vi anbefaler bedrifter å legge seg på. Det er innenfor arbeidsgivers styringsrett å fastsette regler for dette, uansett på hvilken måte.

Kan arbeidsgiver se Netthistorikk?

Loggene kan bare benyttes etter sitt formål, som er å administrere datasystemet og avdekke sikkerhetsbrudd. All annen bruk er meldepliktig til Datatilsynet. Arbeidsgiveren kan altså ikke uten videre kartlegge hvor mye tid hver ansatt bruker på Internett, eller hvilke nettsider som blir besøkt.

Kan arbeidsgiver kreve at du bruker privat telefon på jobb?

Jobb privat

Som arbeidsgiver har du ikke anledning til å pålegge ansatte å bruke sin private mobiltelefon i jobbsammenheng. Det betyr at hvis ansatte tar jobbtelefoner, svarer på mail og lignende via mobilen, må du stille en telefon til disposisjon.

Er det lov å bruke mobil på jobb? – Related Questions

Kan arbeidsgiver lese SMS?

Har du en sjef du har lite tillit til, bør du følge ekstra godt med. Fra i dag er det nemlig lovlig for arbeidsgiveren å lese eposten din. Og ikke bare det, alle “elektroniske kommunikasjonsmedier” omfattes av den nye lovforskriften, så lenge utstyret er eid av arbeidgiveren.

Kan arbeidsgiver sjekke telefonlogg?

En arbeidsgiver kan i utgangspunktet ikke gå inn og systematisk sjekke hvem en medarbeider har pratet med på mobilen, fastslår professor Bygrave.

Har sjefen lov til å overvåke?

Når er det lov å overvåke arbeidsplassen med kamera? Kameraovervåking på arbeidsplassen er som hovedregel bare tillatt når dette er nødvendig for å forebygge og avdekke straffbare forhold eller for å verne om liv og helse. En arbeidsgiver kan ikke overvåke toaletter, garderober eller pauserom.

Kan arbeidsgiver spionere?

Er arbeidsgiver ikke fornøyd med en ansatts innsats kan ikke arbeidsgiver engasjere privatetterforskere for å spionere på den ansatte. Et slikt bevis er ulovlig. Advokat Arild Almklov yter bistand i saker om gjelder arbeidsrett.

Blir alle telefonsamtaler lagret?

Samtaler blir ikke lagret eller sikkerhetskopiert utenfor enheten.

Kan sjefen lese mailen din?

En arbeidsgiver kan bare gjøre innsyn i nåværende eller tidligere ansattes e-post eller private filer i to tilfeller: Det første er når det er nødvendig for å ivareta driften av virksomheten eller andre berettigede interesser ved virksomheten. Det andre er ved mistanke om grove brudd på arbeidstakerens plikter.

Hva er vanlig prøvetid?

Prøvetiden i et arbeidsforhold kan ikke vare lenger enn seks måneder. Selv om seks måneder er det vanligste, kan det også avtales kortere prøvetid.

Kan man bli sparket i prøvetid?

Dersom du som arbeidsgiver skal gå til oppsigelse av en ansatt i prøvetiden, er det samme fremgangsmåte som ved ordinære oppsigelsessaker som må følges. Det vil si at prosessen ved oppsigelse i prøvetid er den samme som ved ordinær oppsigelse, forskjellen er at kravet til saklig oppsigelsesgrunn er noe lempet.

Kan man få sparken i prøvetid?

Oppsigelse i prøvetid

Arbeidstaker står fritt til selv å si opp i prøvetiden. Dersom arbeidsgiver ønsker å gå til oppsigelse av arbeidstaker i prøvetiden er det egne regler: 1. Oppsigelsen må leveres i prøvetiden.

Når kan man gi noen sparken?

Som utgangspunkt kan du kun få sparken dersom det foreligger saklig grunn som begrunnes i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold. Dette følger av arbeidsmiljøloven § 15-7 som gjelder vern mot usaklig oppsigelse.

Hva har sjefen rett til å vite?

Arbeidstakeren har en plikt til å gi opplysninger om sin arbeidsevne, men ikke om sin sykdom. Arbeidsgiveren kan kun kreve helseattest og helsekontroll i de situasjoner som fremgår av arbeidsmiljøloven §§ 9-3 og 9-4. På noen arbeidsplasser stilles det ekstra strenge krav til arbeidernes helse.

Kan arbeidsgiver nekte deg å si opp?

Som arbeidstaker står du i din fulle rett til å si opp jobben din, uansett grunn. Du har alltid krav på attest, så lenge du jobber ut den avtalte oppsigelsestiden. Se arbeidsmiljøloven § 15-15. Skulle arbeidsgiver likevel nekte å utstede en attest, kan du koble inn Arbeidstilsynet.

Hvordan håndtere en dårlig sjef?

RÅD TIL DEG MED DÅRLIG SJEF:
  1. Ta det opp med lederen.
  2. Få på plass en fornuftig dialog.
  3. Ta opp situasjonen med kollegaer, tillitsvalgte, HR-avdeling.
  4. Vær konkret.
  5. Vær saklig.
  6. Bruk medarbeidersamtalen.
  7. Ikke mist selvtilliten.

Hva kjennetegner dårlig leder?

Det vanligste kjennetegnet på dårlig ledelse er at det forekommer vedvarende personalproblemer og konflikter på områder der lederen er ansvarlig. Å lede betyr å oppnå resultater gjennom andre mennesker. Klarer ikke lederen dette, er vedkommende en dårlig leder.

Kan man bli syk av å jobbe?

I Krifa merker vi en betydelig økning i henvendelser om psykisk helse og mistrivsel på arbeidsplassen. Press, stress, usikkerhet, arbeidsoppgaver, uavklarte forventinger, omstruktureringer, endringer, grupperinger, mobbing med mer gjør stadig flere av oss syke.

Hvordan kjenne igjen hersketeknikker?

De vanligste hersketeknikkene

– Usynliggjøring er en veldig vanlig hersketeknikk, for eksempel ved at man avbryter andre, overser, utestenger eller overkjører. Tilbakeholdelse av informasjon er også vanlig. Det kan være at bare en liten gruppe får informasjon om noe, mens andre holdes utenfor.

Leave a Comment