Er det krav til offentlig godkjenning av bedriftshelsetjeneste?

Leverandører som tilbyr bedriftshelsetjenester (BHT), skal være godkjent av Arbeidstilsynet. Kravet om godkjenning gjelder BHT-leverandører som tilbyr tjenester til virksomheter som ifølge regelverket har plikt til å knytte til seg en godkjent bedriftshelsetjeneste.

Hva sjekker bedriftshelsetjenesten?

kartlegging av arbeidsmiljøet, foreta undersøkelser og vurdere risiko. å foreslå og gjennomføre tiltak som kan forebygge helseskader. å overvåke og følge opp arbeidstakernes helse når arbeidssituasjonen tilsier det. å foreslå og gjennomføre tilrettelegging av arbeidet for den enkelte.

Har bedriftshelsetjenesten taushetsplikt?

Helsepersonell ansatt i bedriftshelsetjenesten har samme taushetsplikt som annet helsepersonell og er for øvrig underlagt helsepersonellovgivningen, se helsepersonelloven. Ansatte i bedriftshelsetjenesten skal ifølge arbeidsmiljølovens bestemmelser ha en fri og uavhengig stilling.

Er det krav til offentlig godkjenning av bedriftshelsetjeneste? – Related Questions

Hvem kan kontakte bedriftshelsetjenesten?

Bedriftshelsetjenesten skal ha en fri og uavhengig stilling. I dette ligger at arbeidsgiver må tilrettelegge for at verneombudet eller andre ansatte i virksomheten kan kontakte bedriftshelsetjenesten ved behov.

Hvor mye koster bedriftshelsetjeneste?

Flere større kommuner opererer med tilsvarende priser. Til sammenligning ligger gjennomsnittsprisen på BHT i Norge på bortimot det ti-dobbelte, 1.000-2.000 kr/ansatt og år.

Hvem trenger bedriftshelsetjeneste?

Hvem skal ha bedriftshelsetjeneste? Alle arbeidsgivere har plikt til å knytte virksomheten sin til en godkjent bedriftshelsetjeneste dersom risikoforholdene tilsier det.

Kan bedriftshelsetjenesten sykemelde?

​Arbeidsgiver har ansvar for å tilrettelegge og følge opp sykmeldte på arbeidsplassen. Sykmeldende behandler, bedriftshelsetjenesten og NAV har også viktige roller i sykefraværsarbeidet og skal bidra til å finne gode løsninger.

Hva står M for i HMS?

HMS står for helse, miljø og sikkerhet. HMS-reglene handler om arbeidsgivers og arbeidstakers rettigheter og plikter i arbeidet med å sikre et fysisk og psykisk godt arbeidsmiljø.

Hvorfor BHT?

Bedriftshelsetjenesten (BHT) driver med forebyggende arbeid innenfor helse, miljø og sikkerhet (HMS). BHT skal hjelpe bedriftene med å skape sunne og trygge arbeidsplasser. De ansatte skal være trygge på arbeid og BHT hjelper til slik at ansatte ikke blir syk av jobben sin.

Hva gjør en sykepleier i bedriftshelsetjenesten?

En sykepleier i bedriftshelsetjenesten må være selvstendig og de vanligst oppgavene er rådgivning og veiledning til arbeidstakere, befaringer, undervisning, møtevirksomhet og helsekontroller i samarbeid med lege.

Hva gjør en bedriftslege?

Bedriftslegen bidrar til at arbeidsgivere og myndigheter får oversikt over helseforholdene hos ansatte som er utsatt for arbeidsrelatert sykdoms-/ulykkesrisiko, samt bidra til at relevante tiltak settes inn.

Hva er et AMU?

Alle virksomheter med minst 50 ansatte har plikt til å opprette et arbeidsmiljøutvalg (AMU). Hvis en av partene krever det, skal også virksomheter med mellom 20 og 50 ansatte ha AMU. Arbeidstilsynet kan også bestemme at det skal være AMU i en virksomhet.

Hvem må ha AMU?

Arbeidsmiljøutvalg. I virksomhet hvor det jevnlig sysselsettes minst 50 arbeidstakere, skal det være arbeidsmiljøutvalg med like mange representanter fra arbeidsgiver- og arbeidstakersiden, jf. arbeidsmiljøloven § 7-1.

Hvem er ansvarlig for HMS arbeidet i en bedrift?

Hovedbedriften har samordningsansvaret. Hovedbedriften har ansvar for å samordne helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet til de enkelte virksomhetene på arbeidsplassen. Én av virksomhetene må ta på seg rollen som hovedbedrift når flere virksomheter utfører arbeid på samme arbeidsplass.

Hvem må ha verneombud?

Dersom virksomheten endrer antall ansatte slik de blir 10 ansatte eller mer i løpet av avtaleperioden, det velges verneombud. Arbeidstilsynet kan ved tilsyn og ut fra vurdering av risikoforhold, pålegge virksomheter med færre enn 10 ansatte å velge verneombud.

Kan man nekte å bli verneombud?

Verneombudet kan som andre sies opp dersom det er saklig grunn til dette etter arbeidsmiljøloven § 15-7. For valgte tillitsvalgte sier Hovedavtalen LO-NHO dessuten i § 5-11: Oppsigelse eller avskjed av tillitsvalgte kan ikke skje uten saklig grunn.

Kan HMS ansvarlig være verneombud?

Kan et verneombud fylle rollen som HMS-koordinator? Nei, vernombudet er valgt av de ansatte for å være de ansattes talsperson i arbeidsmiljøsaker og skal se til at arbeidsgiveren har nok oppmerksomhet på sikkerhet, helse og miljø.

Kan en leder være verneombud?

Selv om leder kan være verneombud så er det ikke anbefalt. Grunnen til dette er at verneombudet sin oppgave er å ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. Ofte vil arbeidet da bestå av å passe på at leder følger de lover og forskrifter som er gjeldende.

Hva skjer hvis ingen vil være verneombud på jobben?

Dersom de ansatte ikke klarer å velge et verneombud, kan arbeidsgiver utpeke et verneombud. Det utpekte verneombudet skal fungere til de ansatte klarer å velge et verneombud, men ikke lengre enn to år. Det er arbeidsgivers ansvar å påse at krav om verneombud oppfylles.

Leave a Comment