Toppakningen er en essensiell del av motoren som er plassert på toppen av motorblokken, mellom sylindertoppen og blokken. Der skal den isolere sylindere, lage kompresjon, samt hindre at motorolje og kjølevæske kommer i kontakt med hverandre eller kommer ned i sylinderne mens motoren går.
Hvorfor ryker toppakningen?
En toppakning kan mislykkes av flere forskjellige årsaker. En typisk synder er overoppheting. Overoppheting av motoren, for eksempel den som er forårsaket av en betydelig kjølevæskelekkasje, kan føre til plutselige problemer med toppakningen.
Hva er galt når bilen bruker kjølevæske?
Hvis det er for lite kjølevæske på tanken, vil du risikere at nedkjølingen av motoren ikke går hurtig nok, og du kan stå overfor en overoppheting av motoren. Kjølevæsketanken er merket med et maksimums- og et minimumsnivå. Sjekk nivået mens motoren er kald.
Hvordan vet man at toppakningen er gåen?
Tydelige tegn på at toppakningen kan være gåen er at bilen har blålig tykk eksos når den er varm. Driftsvarme bensinmotorer bør ikke avgi tykk eksos, dette er et tegn på slitasje. Det er også lett å se hvis bilen begynner å bruke mye kjølevæske, og det ikke er tegn til synlige lekkasjer.
Hvor er toppakningen? – Related Questions
Er det forskjell på frostvæske og kjølevæske?
Frostvæske er også kjent for kjølevæske.
Er kjølevæske viktig?
Dette med jevnlig kontroll av frostvæske er viktig av flere grunner. For det første skal den kjøle ned motoren og bidra til at denne har riktig driftstemperatur. Det er også denne som gjør at vi får varme i varmeapparatet. Viktig er det også at den har lavt nok frysepunkt, slik at den ikke fryser på kalde dager.
Hvor ofte bør man skifte kjølevæske?
Over tid kan smuss og andre forurensninger bygge seg opp i væsken. Når dette skjer, er radiatorvæsken mye mindre effektiv og bør byttes. De fleste bilprodusenter anbefaler at du skifter radiatorvæske i bilen hver 40.000 til 60.000 kilometer eller ca hver 24/36. Måned.
Kan man fylle vann på kjølevæske?
Fyll aldri på med bare rent vann. Faren for at væsken fryser øker både med for liten og for stor andel kjølevæske. Hvis det er kjølevæske under bilen, det damper av kjølevæsken eller om det er fylt på mer enn 2 liter (ca. 2 quarts), må du alltid ringe etter berging for ikke å risikere motorskader ved startforsøk pga.
Kan du bruke vann som kjølevæske?
Så om du har vært uheldig å fylle vann i stedet for frostvæske bør du gjøre noe med dette snarest. Det kan fortsatt bli kaldt selv om det heldigvis går mot vår igjen. Selv om sommeren bør man bruke frostvæske. Den både kjøler bedre enn vann og hindrer også rust og avleiringer i kjølesystemet.
Kan man blande rød og blå frostvæske?
Man skal ikke blande frostvæsker med forskjellig farge. Blander man rød frostvæske i en bil som har blå væske fra før, kan dette skape problemer i form av at væsken endrer konsistens, at egenskapene forringes og at det i verste fall skaper tæring på pakninger og aluminiumsdeler som topplokk etc.
Hvor varm skal en bil være?
Riktig motortemperatur skal normalt sett være mellom 80 og 92 grader på de fleste biler. Dette er den beste temperaturen for optimal forbrenning av drivstoff. Både for lav og for høy temperatur kan være skadelig for motoren.
Hvordan sjekker man kjølevæske?
Det er så enkelt som å åpne panseret, lokalisere beholderen – eller ekspansjonstanken som den egentlig heter – og se om nivået er mellom maksimum- og minimum-merkene. Dette skal gjøres når motoren er varm, så sjekk det gjerne rett etter en kjøretur.
Hvilken farge på kjølevæske?
Som en liten pekepinn kan man si at blå frostvæske brukes på litt eldre biler og bør skiftes ca. hvert annet år. Rød frostvæske er en “longlife” type som skal holde i ca. fem år og brukes oftest på litt nyere biler.
Hva betyr varsellampene på dashbordet?
Begynner en rød lampe å lyse under kjøring, må du stoppe umiddelbart og sjekke feilen. Er lampen oransje eller gul, kan du kan kjøre til et verksted. Grønne lamper er ofte varsler på at noen av bilens funksjoner er aktive – for eksempel cruise control og parkeringsensorer.
Hvordan tømme frostvæske?
Sørg for at bilens varmesystem (bryter for varm- luft) står på maks. Plasser en stor beholder under radiatoren for å samle opp gammel kjølevæske. Løsne drenspluggen eller skruen under radiatoren og la kjølevæsken renne ned i beholderen. Hvis radiatoren ikke har en drensplugg så løsne nederste radiatorslange.
Hvorfor bytte frostvæske?
– Konsekvensen av feil frostvæske på bilen kan i verste fall være motorhavari, fordi enkelte frostvæsker kan klumpe seg når de blandes og motoren får ikke den kjølingen den trenger – og kan havarere.
Hva er konsentrert kjølevæske?
Konsentrert frostvæske, eller glykol som den egentlig heter, har et frysepunkt omkring 15 minusgrader. Merkelig nok synker frysepunktet når den blandes ut med vann. Det laveste frysepunktet, omkring -68°C, oppnår du med 67% glykol og 33% vann. Men så høy konsentrasjon av glykol gir dårligere evne til å lede bort varme.
Hva er forskjellen på rød og blå frostvæske?
Som en liten pekepinn kan man si at blå frostvæske brukes på litt eldre biler og bør skiftes ca. hvert annet år. Rød frostvæske er en “longlife” type som skal holde i ca. fem år og brukes oftest på litt nyere biler.
Hva er G12 kjølevæske?
Kjølevannet er da frostfritt ned til -36 grader. Kan brukes til alle biler som har rød kjølevæske (G12). Frostvæske LongLife er basert på den nyeste teknologi med korrosjonsinhibitorer basert på organiske additiver (OAT). LongLife er et monoetylenglykol-basert full OAT-produkt, NAP-fri og borat-/silikatfri.
Hva er grønn frostvæske?
Grønn frostvæske G48
Beskytter mot overoppheting, frysing og korrosjon, samt sikrer fri gjennomstrømming i kjølesystemet. Inneholder ikke nitrater, aminer eller fosfater (NAP-fri).