En variabel er et kjennetegn eller en egenskap ved en analyseenhet. Begrepet variabel brukes særlig i kvantitativ forskning. Variasjoner mellom enhetene med hensyn til en bestemt variabel uttrykkes i form av ulike tallmessige verdier på denne variabelen.
Hva er en variabel i matte?
Variabel er innen matematikk et element som kan ha varierende verdier. En variabel som kan ha alle verdier i den mengden der det er definert, kalles gjerne en fri variabel.
Hva er variabel i funksjon?
Funksjonen som beskriver hvor langt den har falt etter x sekunder er altså f(x) = 5x2. I stedet for f(x) skriver vi av og til y, for eksempel y = 5x2. x og y kalles variable. x heter uavhengig variabel fordi den kan varieres fritt.
Hva er konstant og variabel?
En variabel er et symbol som representerer et vilkårlig tall eller element i en mengde. Elementene i denne mengden kalles verdiene til variabelen. En konstant representerer, i motsetning til en variabel, en bestemt størrelse.
Hva er en variabel enkelt forklart? – Related Questions
Hva er forskjellen på ukjent og variabel?
Ligninger kan ofte opptre sammen med andre ligninger, i såkalte ligningssystem. Å løse en ligning innebærer å finne verdier for de variablene som medfører at ligningen er sann. Variablene kalles da for de ukjente i ligningene. I ligninger med én ukjent betegnes denne ofte med x.
Hva er en uavhengig variabel?
Den variabelen som en forsker er interessert i virkningen av, kalles uavhengig variabel. En uavhengig variabel forutsettes å påvirke en eller flere andre variabler. Den omtales også gjerne som årsaksvariabel eller forklaringsvariabel.
Hva er en variabel i psykologi?
Variabel er i psykologien noe av psykologisk interesse som kan variere. Kjønn, alder og intelligens er eksempler på variabler som ofte inngår i psykologisk forskning. Eksempler: Kjønn er en variabel med (typisk) to mulige verdier, mens intelligens og alder er variabler med mange mulige verdier.
Hva er en konfunderende variabel?
En konfunderende faktor er en variabel som er assosiert både med påvirkningsfaktoren og utfallet i en studie. Det er ikke en mellomliggende variabel som formidler effekt (en mekanisme), men en variabel som skaper en tilsynelatende sammenheng eller som skjuler en sann sammenheng mellom påvirkningen og utfallet.
Hva er kontrollerte variabler?
Kontrollvariabel er en variabel som inkluderes i en multivariat analyse, for eksempel en regresjonsanalyse, for å utelukke at sammenhengen mellom uavhengig variabel og avhengig variabel ikke skyldes tredje-variabler utelatt fra analysen.
Hva er en variabel i et forsøk?
Et godt forsøk undersøker en faktor om gangen. Alle de andre faktorene holdes konstante i forsøket og kalles kontrollerte variabler. Den faktoren vi varierer i forsøket, kalles uavhengig variabel. Det vi måler i forsøket kalles avhengig variabel.
Hvorfor bør vi helst kun variere en variabel i et forsøk?
Vi må finne ut hva som kan påvirke resultatet av forsøket når vi skal gjøre naturvitenskapelige undersøkelser. Det vi gjør, er å finne de forholdene som kan endres i løpet av forsøket. Disse kalles variablene. Det er enklest å få tydelige resultater hvis du endrer bare én variabel om gangen.
Hva er feilkilder i et forsøk?
Måleusikkerhet og feilkilder
Hvis du leser av feil, bruker en unøyaktig målemetode, eller det er feil på utstyret, får du en feilkilde som påvirker målingene. Feil bruk av utstyr eller feil med utstyr påvirker alle resultatene, mens tilfeldige unøyaktigheter påvirker enkelte resultater.
Hvordan regne ut usikkerhet?
Måleusikkerheten skal beregnes ved bruk av dekningsfaktor k=2, som gir et 95 % konfidensintervall. Det betyr at det er 95 % sannsynlighet for at den sanne verdien til analyseresultatet ligger innenfor dette intervallet.
Når bør du gjøre flere målinger i et forsøk?
Ved å gjennomføre forsøk flere ganger får vi en oversikt over spredningen i måleverdier. Generelt er det slik at mange målinger som viser lite spredning gjør at vi kan trekke sikrere konklusjoner enn når antallet repetisjoner er lite og/eller viser stor spredning.
Hvordan skrive feilkilder?
Drøfting og feilkilder
Forklar resultater og observasjoner med utgangspunkt i det du skrev i teoridelen. Vis til nummererte figurer, reaksjonslikninger eller formler. Beskriv mulige feilkilder, og vurder hvordan feilene har påvirket resultatet. Hva kunne eventuelt vært gjort annerledes for å unngå feilkildene?
Hvordan avslutte en rapport?
Avslutning. Som avslutning kan du komme med din egen vurdering dersom du har blitt bedt om det. Når rapporten er ferdig, må du huske å skrive under for hånd. Din underskrift viser at du går god for innholdet.
Hvorfor er det viktig å skrive rapport?
Du skriver rapport for å få frem hva du gjorde og hva du fant ut. I resultatene og diskusjonen skal dette komme frem. Presenter dataen på en god og forklarende måte, og diskuter funnene.
Hvor lang skal en konklusjon være?
Konklusjonen bør være omtrent samme lengde som innledninga. I konklusjonen skal du prøve å samle alle trådene i analysen og vise hvordan alt henger sammen og er knyttet til tekstens sentrale tema. Du kan gjerne utdype tema noe mer enn du gjorde innledningsvis, men du bør ikke trekke inn nye momenter i konklusjonen.
Hvordan starte en oppgave?
I innledningen forteller man leseren hva som kommer: Først presenterer man tema. Hvis behov avgrenser man deretter temaet, og kommer fram til problemstillingen. Til slutt sier man noe om oppgavens oppbygging.
Hvordan starte en innledning eksempel?
Innledningen bør, sammen med tittelen, fortelle leseren hva den drøftende artikkelen handler om. Her bruker vi to eksempler: Du har valgt tittelen Bør unge menn vente med å få lappen til de er 23 år? I innledningen kan du kort informere om bakgrunnen for at du stiller dette spørsmålet.